Páni, padesátá recenze je na blogu! :D

Autor/ka: Rick Riordan
Díl: 4
Edice: Bohové Olympu (Navazuje na edici Percy Jackson)
Nakladatelství: Fragment
Cena: 399,- (339,- v Fragmentu)
Počet stran: 552
Anotace: Čas se krátí… Bránu Smrti, tajemný průchod mezi světem živých a mrtvých ovládla Gaia se svými pomocníky. Zástupy nestvůr proudí na zem a chystají se převzít vládu nad světem. Přijdou Percy a jeho přátelé na to, jak bránu uzavřít? Dokáží se vrátit z hlubin Tartaru, nejtemnější části podsvětí, kterému vládne bůh mrtvých Hádes? Nebude to jednoduché! Řečtí a římští bohové nedokáží svým dětem pomoci a k Táboru polokrevných se blíží armáda římských polobohů, aby ho zničila. Sedm statečných hrdinů z proroctví musí znovu nasadit své životy za záchranu bohů, lidstva a celé civilizace.
****

Můj názor

(Pozor, obsahuje menší spoilery!)
Postavy:
1. Percy&Annabeth
Tentokrát, aby to nebylo tak protáhlé, shrnu pokaždé dvě postavy v jejich částech. První jsou tu Percy a Annabeth. Kdo si pamatuje, v předchozím díle se stalo něco hrozného a oba naši oblíbení hrdinové (hlavně Percy) spadli to hlubin Tartaru. Jejich osudy jsou nejisté, jak na začátku, tak na konci. Celé to dobrodružství je nebezpečné, plné tajemství, napětí a akce…! Tentokrát jsou sice Percy a Annabeth v knize míň, avšak o to více se dokážete vžít do děje, protože je popsán tak živě, až to není možné. Annabethiny pocity, Percyho snahy, všechno je to tak neuvěřitelně emočně procítěné.
Zatímco jsou oba v tartaru, čeká na ně spousta překážek- jejich cíl Brána smrti je daleko a navíc to rozhodně není procházka růžovým sadem. Tartar je totiž plný nebezpečných zákoutí, bytostí, které není radno potkat a navíc starých nepřátel, kteří moc rádi využijí příležitost uškodit Percymu a Annabeth při jejich putování. Jediné, co snad mohu prozradit aniž bych nijak moc nespoilerovala je, že budou mít maličkou pomoc, která jim nakonec zachrání život!
2. Jason&Hazel
Druhá část děje patří "obyvatelům" lodě Argo, řekla bych, že asi tito dva polobohové jsou v ní nejvíce. (Mimo jiné tam patří Hazelin kluk Frank, Jasonova holka Piper, Leo, což je velmi zručný opravář, satyr- Trenér Hedge a Nico). Ovšem jejich role tam moc nejsou.
I zde naše hrdiny čeká velké nebezpečí, jenomže poněkud jiné než to, co mezitím prožívají Percy a Annabeth v Tartaru. Jejich úkolem je se dostat také k bráně smrti, ale z opačné strany a probojovat se těmi, jež ji stráží. Cestou potkají mnoho divných věcí, setkají se s "starými známými" a probojují cestu až z Itálie na Maltu. Během toho je čeká nemilé překvapení, kdy ztratí Lea, rozbije se jim loď a dostanou se i do mnohých téměř smrtelných nebezpečí. Tady abych řekla pravdu se mi zdá, že si autor pohrál s postavami lépe než v případě Percyho a Annabeth. Rozhodně nechybí akce, napětí a překvapivé zvraty.
Děj a ohledně něj:
Jak bylo řečeno v postavách, dějová linie je rozdělená napůl. Jedna vypráví příběh Percyho a Annabeth, kteří se dostali do Tartaru s tím, aby našli Bránu smrti a dostali ji ze spárů Gaiy (a samozřejmě s tím, aby přežili). A druhá dějová linie se odehrává shrnutě na lodi Argo. Tam mají hrdinové dle bohyně Hekaté najít opačnou stranu brány smrti a doslova se poprat s těmi, co ji stráží, jednak, aby zachránili Percyho a Annabeth a jednak, aby se brána vrátila zpět k Thantanovi a Gaia tak nemohla z Tartaru povolávat další nestvůry. Válka je nadosah a to, co hrdiny v knize čeká rozhodně není úkol, co by trval několik hodin.
Začneme trochu detailnějším popisem první linie (Percy a Annabeth). Jejich první chvíle v Tartaru jsou hrozné, nevědí kudy ven, nemají v podstatě nic, kromě Percyho meče Anamukulos a jsou v krajině, která se doslova hemží těmi, co je chtějí zabít krutou smrtí. Díky Annabethiným schopnostem je sice dokáží přežít, avšak otázkou je, jak dlouho tam dokáží vydržet než je najde někdo z gigantů či nějaká nestvůra a nezabije je. V tu chvíli (perfektní načasování autora) na scénu přichází někdo, kdo měl s Percym už zápletky v minulých dílech. Nebudu prozrazovat, kdo to byl, ovšem zrovna on jim mnohokráte zachránil životy, dovedl je až k srdci Tartaru a bojoval za to, aby se Percy i s Annabeth dostali živí na povrch s tím, že jsou připraveni bojovat s Gaiou.
Tohle je takový střední popis první linie a teď je čas na druhou dějovou linii. Druhá linie (jak již bylo řečeno) je z pohledu hrdinů z lodi Argo a v nichž se nejčastěji vyskytují Jason a Hazel. Když ztratili Percyho a Annabeth, přišli o to skoro nejcennější, co měli a museli se na dlouhou cestu vydat bez nich. Bylo to celkem složité, jsou tam kapitoly, kdy jste strnulí hrůzou a bojíte se toho, co bude dál a naopak i kapitoly, kdy horečně listujete, jen abyste se dozvěděli, co bude dál. Každopádně, cesta z Itálie až k bráně smrti je dlouhá, cestou je potká několik nezvaných překážek a na konci je čeká neúprosný a těžký boj, který naštěstí, díky zakročení bohyně Hekaté skončí malým vítězstvím a setkáním…Na závěr se úplná posádka lodi Argo vydává kus nazpět, aby se utkala s probouzející se bohyní Gaiou a konečně nastolila klid, za který tak dlouho bojovala.
Sečteno a podtrženo- mé reakce na knihu jsou rozhodně pozitivní, myslím, že každý náročný čtenář by měl knize věnovat byť jen sebemenší pozornost, protože si soudím tvrdit, že tohle je zatím ( a možná i v budoucnosti) ta nejlepší kniha, jaká byla za rok 2014 u nás v Česku vydána!
****
Hodnocení knihy: 11/10 (I tak nemám Riordana ráda kvůli tomu konci!)
Hodnocení obálky: 5/5 (Jediným slovem: Dokonalá! :3)
Ukázka: Protlačila se mezi boreásovci, což bylo jako prolézat mrazákem. Vzduch kolem nich byl tak studený, že ji pálil do tváře. Připadalo jí, jako by vdechovala čistý sníh. Snažila se nedívat se na Jasonovo ztuhlé tělo, když ho míjela. Zkoušela nemyslet na kamarády v podpalubí ani na Lea, odpáleného na místo, odkud není návratu. A už vůbec ne na boreásovce a sněhovou bohyni, kteří šli za ní. Upírala oči na hlavu Festuse. Loď se jí pod nohama zahoupala. Chladem pronikl jediný nápor letního vzduchu a Piper se ho nadechla, vzala to jako dobré znamení. Kolem pořád vládne léto. Chioné a její bratři sem nepatří. Piper věděla, že nemůže vyhrát přímý boj proti Chioné a dvěma okřídleným mladíkům s meči. Nebyla chytrá jako Annabeth a neuměla řešit problémy jako Leo. Ale sílu vážně měla. A hodlala ji použít. Minulý večer při rozhovoru s Hazel si uvědomila, že tajemství čaromluvy hodně připomíná použití mlhy. Dřív se Piper čaromluva často nedařila, protože nařizovala nepřátelům, aby dělali, co chce ona.
Křičela Nezabíjejte nás, když si nestvůra nepřála nic jiného než je zničit. Vkládala do hlasu všechnu svou sílu a doufala, že překoná vůli nepřítele. Občas to vyšlo, ale bylo to vyčerpávající a nespolehlivé. Afrodíta si nepotrpěla na přímé střety. Sázela na rafinovanost, záludnost a kouzlo. Piper pochopila, že nemůže chtít po ostatních, aby dělali, co chce ona. Musí je tlačit k tomu, aby dělali, co chtějí sami. Teorie to byla výborná, teď ještě, jestli se osvědčí… Zastavila se u předního stěžně a obrátila se k Chioné.
"Páni, zrovna mi došlo, proč nás tak nenávidíš," pronesla hlasem plným soucitu.
"Tam v Sonomě jsme tě hrozně ponížili."
Chioné se zaleskly oči jako ledové espreso. Střelila stísněným pohledem po bratrech.